Heinistapaus – hanke on saanut rahoituksen!

Maakuntaliitosta AKKE- hankerahaa

Heinäveden kunta on hakenut 4.2.2025 jätetyllä hakemuksella Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta rahoitusta Heinistapaus – Heinismatkailun tapahtuma- ja palveluverkosto -hankkeelle. Hankkeen suunniteltu kesto on 20.3.– 30.9.2025 ja kustannusmalli on kertakorvaus, jonka kustannusten laskentaperusteena on käytetty flat rate 7 % -kustannusmallia. Hankkeen kustannusarvio on 19 203 euroa. Haettu avustus 15 362 euroa. 

Hakemus on hyväksytty.

Hankkeen sisältö lyhyesti:

Hankkeessa pilotoidaan ja testataan yhteistyömalleja ketjutettujen kylämatkailupalvelujen toteuttamiseen ja markkinointiin. Eri vuodenaikoina (kevät, kesä, syksy) pilotoidaan kolme eri tyyppistä yhteistapahtumien kokonaisuutta, jotta matkailukautta voitaisiin pidentää kesäsesongin ulkopuolelle. Maaseudun toimijoilla (yritykset ja yhdistykset) on luontaisesti yhteistyöpintaa, mutta yhteistyöhön soveltuvat digitaaliset, paikkariippumattomat välineet ovat puutteelliset, tai puuttuvat kokonaan. Hankkeessa testataan ilmaisten sovellusten käyttöä ja kerätään kokemuksia tavoista, joilla voidaan parantaa toimijoiden välistä vuorovaikutusta, ja myös tarjotaan uusia menetelmiä ja osaamista markkinointiviestintään uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi. Hanke vahvistaa olevien yhdistysten, yritysten ja kunnan yhteistoimintaa, ja mahdollistaa uuden liiketoiminnan syntymistä pilotoitavien tapahtumakokonaisuuksien ympärille.

Pilottitapahtumat

Hankkeessa pilotoidaan kolme tapahtumaa:

  1. Kalasta on moneksi – Kesän avaukseen sijoittuva kokonaisuus, jossa voidaan esitellä kalastusvälineiden valmistusta, kalastamista, kalan käsittelyä ja kalaruokia. 
  2. Laivanpassuu -tapahtuma torstaina 26.6., jossa palautetaan perinteinen laivan tervehtiminen kanavareitillä eri pisteissä sisävesiristeilijän saapuessa
  3. Pyöräile ja ruokaile – lähiruokatapahtuma 6.-7.9., jossa voidaan kylissä tarjota pyöräilijöille pysähdyspisteitä, ja järjestetään lopuksi Heinävesi – messut ja seminaari kokonaisuuden päättämiseksi.
 
Hankkeessa on varattu rahaa tapahtumien toteuttajien tueksi, ja kunta tukee järjestelyissä esimerkiksi organisoimalla ja kustantamalla liikenne- ja muun turvallisuuden vaatimat luvat ja toimijoille palkkiot, hakee tarvittavat muut luvat tapahtumien tuottajille, järjestää tapahtumien toteuttajille tukikoulutusta ja maksaa tapahtumien yhteismarkkinoinnin. Tarkemmat sisällöt käydään läpi kun tapahtumien toteuttajat eri kyliin ovat selvillä.

Koulutus ja markkinointi

Tapahtumatoteuttajille tarjotaan maksutta markkinoinnin ja tapahtumajärjestämisen koulutusta. Kun toteuttajat on koottu, kysyn kaikilta millaista tukitarvetta on, ja järjestän tarvittavaa asiantntija-apua. Myös oma työaikani on tähän tukeen käytettävissä.

Messuille teen jo esitteen mukaan tapahtumista, ja kun ohjelma alkaa muotoutua tekijöiden näköiseksi, niin teen kullekin toimijalle omaa markkinointimateriaalia sekä paperisena (julisteet tms, esitteet jos tarvetta), ja tapahtumien markkinointi aloitetaan sosiaalisessa mediassa. Muitakin markkinointitapoja voidaan käyttää tarpeen mukaan. Kaikista tapahtumista kootaan kuva- ja videomateriaalia sekä kävijäkyselyt, joita voidaan käyttää jatkossa kuntamarkkinoinnin tukena ja seuraavien tapahtumien suunnittelun pohjana.

Hankkeesta tuotetaan raportti, joka sisältää:

TAPAHTUMAPILOTTIEN TOTEUTUS JA ARVIOINTI
Toimijaverkoston yhteistyössä toteutetuista tapahtumista (3 kpl) kirjallinen yhteenvetoraportti , joka sisältää osallistujien (kyselyt toteuttajille ja osallistujille) arviot tapahtumien onnistumisesta kävijämääräarvioineen, sekä jatkokehittämisen tarpeista. Lisäksi raportti sisältää toteuttajien arviot markkinoinnin onnistumisesta ja kehitystarpeista loppuseminaarin ja muun palautteen perusteella.

OSAAMISEN VAHVISTAMINEN, ELI DIGIVÄLINEIDEN KÄYTÖN,
TAPAHTUMATUOTTAMISEN JA MARKKINOINTIKOULUTUKSEN TOTEUTUS
Raportti sisältää kokonaisuudesta oppimisen itsearvioinnin, matkaraportit ja
koulutussisällöt, sekä toteutetun markkinointi-ilmeen ja materiaalien kuvat. Raportissa esitetään anonyymi yhteenveto ja tulokset oppimisesta ja digioppimiseen liittyvistä haasteista kyläverkostojen kokoamisessa. Raporttiin liitetään koulutusmateriaaleista kuvaukset tai video- tai muut linkit. Julkiset oppimateriaalit ovat hankkeen verkkosivuilla saatavilla myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Raportoitavat opintomatkat: Messuvierailu Kuopio ja Bussikierros lähikuntiin.

OSAAMISEN VAHVISTAMINEN, ELI DIGIVÄLINEIDEN KÄYTÖN,
TAPAHTUMATUOTTAMISEN JA MARKKINOINTIKOULUTUKSEN TOTEUTUS
Raportti sisältää kokonaisuudesta oppimisen itsearvioinnin, matkaraportit ja
koulutussisällöt, sekä toteutetun markkinointi-ilmeen ja materiaalien kuvat. Raportissa esitetään anonyymi yhteenveto ja tulokset oppimisesta ja digioppimiseen liittyvistä haasteista kyläverkostojen kokoamisessa. Raporttiin liitetään koulutusmateriaaleista kuvaukset tai video- tai muut linkit. Julkiset oppimateriaalit ovat hankkeen verkkosivuilla saatavilla myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Raportoitavat opintomatkat: Messuvierailu Kuopio ja Bussikierros lähikuntiin.

TOIMINTAMALLI JA KEHITYSSUUNNITELMA
Raporttiin kootaan ja siinä esitetään analyysi tapahtumissa toteutettujen asiakaskyselyiden, koulutusten ja tapaamisten muistioista, sekä tapahtumatoteutusten yhteistoiminnan kokemuksista. Kuvataan näkemykset yhteistyön ja tukitoimenpiteiden tarpeesta sekä tärkeimmät painopisteet yhteistoiminnan vahvistamiseksi ja verkoston toiminnan kehittämiseksi.