Hanke päättyy, yhteistoiminta jatkuu
Heinistapaus -hankkeessa toteutettiin kunnan, yrittäjien ja yhdistysten yhteistyökokeiluna kolme tapahtumaa: Toukokuussa Kalasta on moneksi, kesäkuussa Laivanpassuu ja syyskuussa Heinävesi-messut + Kyläkierros.
Yhdessä opiskeltiin erilaisia yhteistyön tapoja, tutustuttiin toisiimme ja otettiin käyttöön yhteinen Whatsapp- viestityökalu. Hankkeessa mukana olleet yrittäjät ja yhdistykset tutustuivat mm. yhteiseen markkinointiin Kallaves’j-messuilla ja useiden toimijoiden väliseen, jo toimivaan tapahtumien tuottamiseen opintoretkellä Kesälahdelle, Puhokseen ja Liperiin. Lisäksi monet toimijat saivat pienryhmissä neuvontaa digivälineiden käyttöön. Yhteinen koulutustilaisuus tarjosi laajempaa näkemystä vastuulliseen, uudistavaan matkailuun ja palvelupolun rakentamiseen.
Hankkeen päättyminen 30.9. ei tarkoita yhteisen toiminnan loppua, vaan uuden, vertaistukeen perustuvan toimintamallin alkua.

Seminaarissa kerrataan ja suunnitellaan
Hankkeen aikana järjestetyissä tapahtumissa opittiin suunnittelemaan, jakamaan vastuuta, aikatauluttamaan ja markkinoimaan. Perinteiset talkoo- ja muut yhteistoimintatavat sekä laajat verkostot olivat kunnan järjestelyvastuun vahvana tukijalkana. Ilman tätä yrittäjistä ja yhdistyksistä koostunutta tukiryhmää ei tapahtumia olisi saatu toteutettua.
Tämän kaltaisten hankkeiden suurin merkitys piilee siinä, että voidaan eri tavoin tukea yhdistyksiä ja yrityksiä, joiden työpanos on pienillä resursseilla toimivissa kunnissa erittäin arvokasta. Tätä toimintamallia jatkossa edelleen pitää kehittää: kuinka parhaiten voimme kunnan puolesta tukea aktiivisia ryhmiä yhteisen hyvän eteen toimimaan?
Ensi kesänä Heinävedellä järjestetään kaksi isompaa tapahtumaviikonloppua, kesäkuun ja heinäkuun lopussa, jolloin paikkakunnalle odotetaan vieraita myös kauempaa. Näiden rinnalle halutaan kehittää kylien omia tilaisuuksia, oheisohjelmaa ja yhteistoiminnallisia aktiviteetteja, jotka vahvistavat Heinävettä elinvoimaisena ja viihtyisänä paikkana niin asukkaille kuin matkailijoille. Tapahtumia järjestävät toimijaryhmät saavat jatkossakin tukea myös taloudellisesti, ja budjettia on varattu sekä koulutuksiin että tapahtumien toteuttamisen tukemiseen (esim. markkinointi). Vielä tämän vuoden puolella voidaan toteuttaa yhteisiä tilaisuuksia, koulutusta tai vaikka pieni opintoretki. Olisiko teillä ideoita erityisesti joulun seutuun, jotta voisimme luoda yhdessä hyvää joulumieltä kaikille?
Ensi vuoden markkinoinnissa ajatus voisi olla korostaa Heinävettä viihtyisänä, positiivisena ja houkuttelevana paikkana – paitsi vierailuun, myös työskentelyyn ja asumiseen. Tammikuun matkamessuilla Helsingissä Heinävettä tuodaan esiin ennen kaikkea tapahtumien ja muiden matkailun mahdollisuuksien kautta, mutta yleisessä markkinoinnissa painopiste on kokonaisuudessa, josta olemme ylpeitä ja jonka haluamme jakaa eteenpäin. Tästä aiheesta toivon keskustelun avauksia: kuinka saamme puheet näkymään tekoina, myös ulospäin?